Monday, December 15, 2008

Coretan di Petang Isnin, 15/12/08

Salam

hari ni awalnya aku nak puasa..badann dah terlebih lemak..
tapi nak nunggu ke lunch time, perut dah berkeroncong ...
kul 12 member roger, hmm ape lagik ke awan besar, pekena sepinggan ayam kampong

balik dr rest ayam kampong, singgah kinrara..tapau rm2 lepat ubi & lepat labu..
sekejap aje dah licin..kess..kesss...camne laaaaaaa mak nak ber diet..
tengok sumer makanan, seleeeraaa ajork

meh baca ni : masih lom terlewat tuk pengantin dan bakal2 tuk membaca ni..

RASULULLAH S.A.W. ADAB UZ-ZIFAF Ahmad telah menceritakan :

"Telah menceritakan kepada kami oleh 'Amru bin Hafsah dan Abu Naar dari Muhammad bin Al-Haitham dari Ishak bin Hanjih, dari Husaif dari Mujahid daripada Al-Khudri yang berkata : "Rasulullah s.a.w. telah berwasiat kepada Saidina Ali bin Abi Talib r.a di mana baginda telah bersabda :

"Wahai Ali, bila pengantin perempuan masuk ke dalam rumahmu, maka (suruh ia) tanggalkan kasutnya ketika ia duduk dan (suruh ia) membasuh kedua-dua kakinya . Maka sesungguhnya apabila kamu berbuat demikian Allah mengeluarkan tujuh puluh ( 70 ) jenis kefaqiran dari rumah kamu,! dan Allah s.w.t. menurunkan tujuh puluh ( 70 ) rahmat yang sentiasa menaungi di atas kepala pengantin sehingga sentiasa keberkatan itu meratai setiap penjuru rumahmu dan pengantin itu sejahtera dari penyakit gila, sawan (gila babi) dan sopak selama mana ia berada di dalam rumah tersebut.


Laranglah pengantin itu daripada memakan dan meminum empat ( 4 ) jenis makanan ini pada minggu pertama perkahwinan iaitu :
1. Susu
2. Cuka
3. Coriander (Ketumbar)
4. Apple Masam


"Saidina Ali r.a bertanya : "Wahai Rasulullah, mengapakah empat jenis makanan ini di larang..?"

Baginda menjawab : "Kerana rahim perempuan itu kering dan sejuk, dengan sebab dari empat perkara (makanan) ini untuk menghalang dari dapat anak. Sesungguhnya tikar di penjuru rumah adalah lebih baik daripada perempuan yang tidak dapat anak.

"Saidina Ali r.a ! bertanya : "Wahai rasulullah, mengapakah cuka itu di larang.. (semasa haid dan semasa minggu pertama perkahwinan).

"Baginda menjawab : "Apabila ia minum cuka semasa haid, sesungguhnya haidnya itu tidak akan bersih selama-lamanya secara sempurna . Mengenai Coriander (ketumbar) ia mengganggu haid di dalam perutnya dan menyukarkan kepadanya kelahiran . Tentang Apple masam, ia memotong haid sebelum masanya maka menjadikan haid itu berlalu begitu saja dengan sebabnya.

"WAHAI ALI PELIHARALAH WASIATKU INI SEBAGAIMANA AKU TELAH MEMELIHARANYA DARI JIBRIL A.S."



3 comments:

combi sayang said...

tentang cuka ni ada dengar orang2 tua memang tak bagi kalau perempuan tu ada masalah rahim makan,atau tengah haid

ipv6 said...

you makamlah sebelum you dimakamkan
;o)

Superman Giler!!! said...

Helo,nice blog..erm i want to invite u to come to my new blog at http://sabtu-day.blogspot.com ..erm jgn lupe linkkan blog ni,ok thanks n bye