Thursday, December 15, 2005

Fahami Watak MAID


Meh le kita sama2 baca & fahami watak pembantu rumah.

Walaupun sebelum ini telah terjadi kes-kes penderaan terhadap pembantu rumah tetapi ia tidak separah yang dialami Nirmala Bonat. Kes Nirmala mungkin akan reda dengan sendirinya setelah hukuman dijatuhkan ke atas tertuduh. Tetapi senario ini akan terus berulang tanpa penyelesaian yang tepat. Tindakan paling tegas yang akan diambil ialah menambah lagi syarat-syarat pengambilan pembantu rumah yang akan dibebankan kepada majikan.

Apakah faktor-faktor sebenar yang menyebabkan terjadinya penderaan pembantu rumah? Kenapa ada majikan yang mendera pembantunya? Daripada pengamatan didapati jawapan yang paling jelas dan mudah diberikan oleh majikan ialah mutu kerja pembantu tidak seperti yang diharapkan.Majikan mengeluarkan belanja yang besar sehingga mencecah RM5,000 untuk proses mendapatkan pembantu.

Mereka juga dibayar gaji setiap bulan. Keadaan ini menyebabkan harapan majikan terhadap mutu perkhidmatan pembantu sangat tinggi. Apabila pembantu gagal memberikan perkhidmatan yang diharapkan maka terjadilah kekecewaan. Tidak semua majikan boleh menerima kekecewaan ini dengan sabar dan lapang dada.Terdapat majikan yang kurang sabar dan kadangkala tidak berfikir dengan waras maka terjadilah penderaan.Punca penderaan ini harus diselesaikan jika kita tidak mahu penderaan terjadi lagi.Tindakan untuk mengenakan pelbagai syarat ke atas majikan bukanlah jalan penyelesaian malahan akan menekan majikan. Majikan dituntut mematuhi peraturan yang ditetapkan, tetapi bagaimana jika pembantu rumah tidak bekerja sesuai dengan peraturan dan perjanjian?

Apakah pembantu rumah patut memahami majikan atau majikan yang sepatutnyamemahami mereka?

Indonesia terdiri daripada pelbagai suku bangsa (malahan ada yang menyatakan lebih daripada 300 suku bangsa). Setiap suku bangsa mempunyai watak yang tersendiri. Orang Jawa misalnya berperwatakan lembut dan lambat, orang Sunda - periang dan penggoda, orang Batak -kasar, orang Padang - licik.

Sesuatu yang baik bagi rakyat Malaysia belum tentu baik bagi mereka,begitu juga sebaliknya.Hakikatnya pembantu rumah Indonesia di Malaysia, mendapat layanan jauhlebih baik berbanding pembantu rumah Indonesia yang menjadi pembantudi negara mereka sendiri. Pembantu rumah di Malaysia makan apa yangkita makan, tidur di bilik%2

2 comments:

Ismail Habib said...

Orang Jawa misalnya berperwatakan lembut dan lambat, orang Sunda - periang dan penggoda, orang Batak -kasar, orang Padang - licik.

Where did you get this from?

Hakikatnya pembantu rumah Indonesia di Malaysia, mendapat layanan jauhlebih baik berbanding pembantu rumah Indonesia yang menjadi pembantudi negara mereka sendiri

You sure know a lot...

Anonymous said...

salam.saya rasa artikel penuh ada kat utusan 2004 kan?majikan yang siksa nirmala pun sudah dapat pembalsannya.x silap dlm 2008 ni,ada kes maid bunuh majikan di kuantan.maid tu baru sampai 2 hari tak silap.
sebelum tu dalam pertengahan 2008,maid mencederakan majikannya sehingga cedera parah.
wallahua'lam.macam2 kisah maid ni.ada maid pula yang disiksa majikan,ada majikan pula disiksa maid.
hmm...bila dah ada maid ni,barulah saya tahu sakit peningnya karenah mereka. Menangis air mata berlinangan memohon bantuan Allah.
Kami melayani mereka dengan baik,makan sekali semeja,suami yang masak lauk pauk untuk maid dan kami semua kerana saya uzur,maid tak payah masak.cuma jaga anak 2orang,tidur awal lepas isyak.bangun lepas dekat 6.30.kami yang bangun awal pukul 5 untuk masak makanan anak dan gosok pakaian ke ekrja.
Allah izin,maid tu tak suka kerja maid.dia lebih suka kerja pembantu kedai.dan pelbagai maslah lagi.masalahnya,dia sudah menganggap kami sedulur sebab sama2 suku jawa,jadi dia membuat sambil lewa segala kerja rumah tangga.kalau tetamu datang pun naik hairan,siapa maid,siapa majikan.
maid jiran sebelah rumah pun bersimpati dgn kami.sekadar berkongsi cerita dgn saudari.tq